Rabobank onderzocht met het oog op de naderende beursnotering hoe dat topsegment er nu in Nederland uitziet. De Nederlandse markt is volgens de bank goed voor 27 procent van de omzet van de koffie- en theetak, die is omgedoopt tot DE International.

De bank concludeert dat de prijsverschillen in de zogeheten single-serve markt (pads en cups) erg groot zijn, met pads van Jumbo en Albert Heijn van 6 cent per stuk aan de onderkant van de markt en Nespresso-producten van 42 cent per stuk aan de top van de markt. Volgens Rabobank is DE International nu vooral sterk in het ‘mainstream’ deel. ,,Het duurste product, de Nespresso Limited Edition, is vier keer zo duur als de gewone Senseo pad van DE.”

Hogere marges

,,Naast een groter aandeel in het premiumsegment waarin de marges hoger zijn, heeft DE International behoefte aan een nieuw koffieapparaat dat er goed uitziet”, aldus Rabobank. ,,Ook brengt het onderzoek de noodzaak van innovatie aan het licht.”

DE International heeft nu 1 product in het premiumsegment, L’or EspressO, dat geschikt is voor zowel Nespressomachines als de Senseo. Qua prijs, 31 cent per stuk, zit het product aan de onderkant van het topsegment. Rabobank schat het marktaandeel van DE daarin op 10 tot 15 procent. Die gegevens, in combinatie met de mogelijkheden voor groei en hogere marges ,,bevestigen de prioriteit voor het bedrijf om met meer producten in het premiumsegment te komen”, aldus de bank.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl